Transporten och första dagen hos mig

När jag hämtade råttorna idag blev det en ca 5 minuters vistelse hos hon som hade råttorna innan mig, där jag kikade lite på råttorna och pratade lite kort. Sedan stoppades alla 11 råttor i transport buren som jag hade ordnat.

Vi hade en 2 timmar lång bilresa framför oss och jag vart riktigt förvånad över hur duktig och lugn mamma råttan var! hon vart inte alls stressad av att bli flyttad till min transportbur eller allt runt omkring. Efter 15 min bilfärd låg mamman lugnt och diade alla de små liven.

Redan i bilen konstaterade jag att hela bunten var fulla i löss, så direkt efter att vi kommit hem blev det ut och åka igen. Ännu en gång blev jag förundrad över hur lugn och fin mamman var. Hon hälsade glatt på veterinären och tog hela vistelsen med ro. Alla råttor fick varsin dos av Advocate, och jag fick recept så att jag kan hämta ut en ny dos om en månad.

När vi kom hem gjorde jag snabbt i ordning buren och gjorde den mer rått-vänlig mot hur det var tidigare. då fanns det ingen inredning alls och hyllplanen bestod endast av galler. Råttorna fick färskt vatten, torrfoder och färskfoder i form av pyttipanna blandat med räkor och en massa grönsaker. Mamma råttan åt som en galning av både torr och färskfoder. Under den senaste veckan har hon endast fått lite färskfoder i form av exempelvis ljust bröd, morötter och annans. Vilket jag märkt av i hennes avföring.
Bebisarna diar under transporten hem.
Bebisarna diar under transporten hem.
En unge har hittat vattenflaskan men den sitter liiiite högt upp. Mamma-råttan undersöker glatt sin nya bur.
Buren som den ser ut i dagsläget då jag bara "tagit vad jag hittat och lagt in där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0